Профорієнтація

Вибір професії
 Практично кожна людина хоча б один раз у житті стикалась з проблемою необхідності вибору майбутньої професії. Про важливість вибору професії повчав і Сковорода. Він навіть розробив «теорію сродної праці», згідно якої кожен повинен займатися своєю справою, тим, що йому до душі, до чого є хист, талант, даний Богом. Григорій Савич створював байки на цю тему, намагаючись донести до сучасників, до майбутніх поколінь важливість вибору професії. Тому не поспішай, заглянь собі в душу, пізнай себе - і піди правильним шляхом. Що ж ми бачимо сьогодні? Люди ненавидять понеділок, бо їм потрібно йти на роботу… Про що це свідчить? А про те, що вони зробили хибний вибір, керуючись не серцем, а заробітком, престижністю фаху чи ще чимось. Така людина не на своєму місці, а досягнути успіху, будучи не там, де заплановано Богом, долею, не можливо. Коли людина обрала правильний шлях, знайшла себе, вона буде від своєї справи отримувати задоволення, буде жити радісним життям, буде приносити користь іншим.
Ким бути…? Яку професію обрати ...? «Ким ти хочеш бути, коли виростеш?»,



 Мабуть, це питання входить в п'ятірку найпопулярніших питань, які дорослі люблять задавати зовсім маленьким дітям, але зазвичай більшості відповідей не судилося збутися – бо в переважній більшості з віком часто уподобання змінюється. Все сильніше тривожить душу і розум і дитини, що підросла, і його батьків. Ось тоді-то і виникає питання, яку професію обрати для себе і так, щоб ще не помилитися з вибором.
 При виборі професії потрібно оцінити свої інтереси і риси характеру. Насамперед потрібно гарненько обміркувати, чого ти хочеш від професії.
У якій сфері діяльності було б цікаво працювати, який спосіб життя плануєш вести, наскільки важлива висока заробітна плата і багато, багато іншого. І, звичайно ж, обов'язково потрібно враховувати свої здібності.
Не варто мріяти про кар'єру програміста, маючи трійку з алгебри. Крім того, непогано б проаналізувати, які професії зараз користуються особливим попитом у роботодавців, а на які попит виросте років через п'ять, коли ти закінчиш навчання.
У першому випадку найкращий помічник - газети і сайти з працевлаштування, а в другому - прогнози соціологів, які можна знайти в інтернеті, і власний здоровий глузд.
Основні мотиви при виборі професії
Престиж професії і розмір заробітної плати - не найкращі мотиви при виборі професії Насамперед, потрібно розділити причини, які спонукають вибрати ту чи іншу професію, на зовнішні і внутрішні.
Зовнішні причини пов'язані з впливом навколишнього середовища: думкою батьків, друзів, однолітків, бажанням добитися зовнішнього успіху або страхом осуду. За внутрішні причини потрібно відповідати самому - їх визначають власні здібності, нахили, звички і характер, і тільки вони.
Лідер списку мотивів - престиж професії. Мотив, в принципі, непоганий, однак у ньому самому криється пастка. У наші часи в фаворі різного роду економічні і юридичні спеціальності. Проте вже зараз на ринку праці починає відчуватися надлишок тих же бухгалтерів, юристів, економістів. І що буде з попитом на ці професії у майбутньому - можна тільки припускати. Висновок простий: при виборі професії її престиж не повинен застити очі; про нього потрібно пам'ятати, але спиратися на нього одного - навряд чи розумно.
Почесне друге місце при виборі професії займає високий заробіток: ким би не працювати, аби добре отримувати. Але навряд чи такий мотив як високий заробіток заслуговує того, щоб при виборі професії спиратися тільки на нього. Чому?
         У нормі зростання заробітної плати безпосередньо залежить від зростання кваліфікації. Професії ж, де планка заробітної плати піднята спочатку високо, як правило, зростання кваліфікації не передбачають. Років через п'ять доходи офіціантки і початківця банківського службовця зрівняються, пройде ще кілька років - і дохід банківського службовця залишить заробіток офіціантки далеко позаду.
Головне, щоб був інтерес до самої професії, щоб вона стала улюбленою справою для вас. Інтерес до змісту самої професії, тобто внутрішня причина її вибору, знаходиться лише на третьому місці, а шкода. Той, для кого робота буде в радість, стає просто улюбленою  справою, і працювати буде більш продуктивно і постійно самовдосконалюватися. І як нерозривно пов'язане з його успішною роботою, піде просування по службі і шанобливе ставлення з боку колег. Так, до фанатизму захоплений програмуванням хлопчина стає, зрештою, винахідником власної мови програмування і власником підприємства з розробки програмного забезпечення. Йому залишається шкодувати лише про те, що обов'язки керівника практично не залишають часу на те, щоб цілком віддатися улюбленій справі.
Умови праці теж відіграють свою роль у виборі тієї чи іншої професії. Втім, змінивши місце роботи, іноді можна суттєво змінити та умови праці, - деякі професії це дозволяють. Наприклад, геолог у польовій партії (намети, тайга, постійні відрядження) і геолог на посаді інженера-геолога на нафтовидобувному підприємстві (місто, офіс, ніяких відряджень) - випускники одного і того ж геологічного факультету.
Ще одна причина - доступність навчання. Одна справа - отримувати вищу освіту в рідному місті, де живеш, інше - їздити за тридев'ять земель. А якщо живеш в маленькому містечку, де всіх навчальних закладів - одне ПТУ, перейменоване в коледж? Неважко зрозуміти, що, ставлячи на чільне місце доступність навчання, ти істотно обмежуєш список професій.
На жаль, якщо говорити про доступність навчання в тих випадках, коли на безкоштовній основі у ВУЗ поступити не вдалося, то велике значення має висота оплати за навчання. Звичайно, і тут можна знайти вихід: взяти кредит у банку, підробляти вечорами, піти на заочне відділення, де плата нижче, - але все-таки отримати бажану спеціальність.
         Легко помітити, що багато мотивів вибору тієї чи іншої професії, зрештою, обертаються помилками.
  Найпоширеніші помилки при виборі професії
• Орієнтація відразу на професії вищої кваліфікації (учений, дипломат, льотчик-випробувач, космонавт, організатор виробництва, військовий стратег та ін.);
• Упередженість у ставленні до деяких важливих для народного господарства професій;
 • Відсутність власної думки і вибір професії під впливом некомпетентних осіб;
• Перенесення ставлення до людини, яка є представником даної професії, на саму професію;
 • Захоплення лише зовнішньою або якоюсь окремою стороною професії;
 • Ототожнення навчального предмета з професією;
• Застарілі уявлення про характер праці в сфері матеріального виробництва;
 • Невміння розбиратися в своїх мотивах, невміння оцінювати свої здібності; • Незнання, переоцінка або недооцінка своїх фізичних даних;
 • Відсутність чітких уявлень про те, що треба знати, зіставити, зважити, обираючи професію.
Що впливає на вибір професії?
 Які чинники обумовлюють вибір людиною тієї або іншої професії? На практиці виявляється, що схильності враховуються в останню чергу, а ось думка батьків робить величезний вплив. 8 чинників вибору професії за Е.А. Клімовим:
1. Позиція старших членів сім´ї . Є старші, які несуть пряму відповідальність за те, як складається твоє життя. Ця турбота розповсюджується і на питання про твою майбутню професію.
2. Позиція товаришів, подруг.  Дружні зв´язки в твоєму віці вже дуже міцні і можуть сильно впливати на вибір професії. Можна дати лише загальну пораду: правильним буде рішення, яке відповідає твоїм інтересам і співпадає з інтересами суспільства, в якому ти живеш.
3. Позиція вчителів, шкільних педагогів. Спостерігаючи за поведінкою, навчальною та поза навчальною активністю учнів, досвідчений педагог знає про тебе багато такого, що приховано від непрофесійних очей і навіть від тебе самого.
4. Особисті професійні плани.  Під планом в даному випадку маються на увазі твої уявлення про етапи освоєння професії.
 5. Здібності.  Про своєрідність своїх здібностей треба судити не лише по успіхах у навчанні, але і по досягненнях в найрізноманітніших видах діяльності.
 6. Рівень бажання суспільного визнання. Плануючи свій трудовий шлях, дуже важливо потурбуватися про реалістичність своїх прагнень.
7. Інформованість . Важливо потурбуватися про те, щоб ті уявлення, які ти маєш про ту або іншу професію не виявилися спотвореними, неповними, односторонніми.
 8. Схильності.  Схильності виявляються в улюблених заняттях, на які витрачається велика частина вільного часу. Це - інтереси, підкріплені певними здібностями.

Вплив батьків на вибір професії дитиною.



Нема батьків, які не бажали б своїм дітям добра. Тому вплив батьків на вибір професії їх дітьми безумовний. Опитування школярів показали, що для них поради батьків щодо вибору життєвого шляху мають більше значення, ніж рекомендації школи, вчителів. Але щиро бажаючи щастя своїм дітям у виборі професії, батьки можуть і помилятися. І ці помилки часом неприємно позначаються на долі дітей.
         Очевидні помилки батьків: Наприклад, не можуть зіставити бажання дітей з їх реальними можливостями, при цьому нерідко переоцінюючи здібності своїх синів і дочок. Таким чином, у своїх дітях, багато батьків знаходять реалізацію їх власної мрії, нав'язуючи їм справу, яким не довелося займатися самим.
 Деякі батьки виявляють бурхливу турботу про «вигідному», «зручному» пристосуванні своїх синів і дочок у їх дорослому житті, наполягаючи на тому, щоб вони вибрали престижну, на їхню думку, професію. Вони впевнені, що вони, батьки, як ніхто, знають, що потрібно їх дитині, що для неї краще.
Допомагати розвитку здібностей дітей, звичайно, потрібно, але нав'язувати свою волю, не слід. Підлітки надзвичайно потребують допомоги, але в той же час вони вважають себе вже дорослими і не терплять диктату, тиску. Потрібно знайти «золоту середину» між ініціативою дитини та активною участю батьків. Крайня позиція: «Нехай все вирішує сам» і «Що він без мене вирішить» - в кінцевому рахунку може привести до відчуження між дітьми і батьками.
 Серед умов успішної взаємодії батьків з дитиною можна виділити наступне:
- Знання батьками інтересів та потреб дитини;
- Вміння зміцнити співпрацю в досягненні спільної мети;
 - Спілкуватися з дітьми нестандартно, природно;
 - Глибоко «по-справжньому» відчувати дитину, бути готовими та здатними до співпереживання, ставати на позицію дитини, бачити в ній особу;
- Вміння керувати собою, своєю поведінкою, почуттями, виключити у взаєминах з дітьми грубість, авторитарність, повчальність, панібратство.
         Завдання дорослого - допомогти підлітку дорослішати поруч з ним, бути потрібним своїй дитині, а значить, бути завжди налаштованим «на її хвилю», не йти від важких питань, чуйно вловлюючи найменші, але такі важливі перепади його емоцій.

 Нахили до професій за знаками Зодіаку .


   Як варіант, на сьогоднішній день, можна вибрати професію за гороскопом, тобто по знаках Зодіаку. Дотримуючись порад зірок, можна, 12 наприклад, не тільки вибрати собі одяг, парфуми або правильно побудувати відносини з близькою людиною, але й обрати професію.
Овен (21 березня - 20 квітня)
Має схильність до керівництва, успішно працює в галузі юриспруденції, хірургії і військової справи. Інтелектуальний знак. Більшість Овнів - обдаровані оратори і письменники. Можуть знайти застосування в журналістиці, на радіо і телебаченні. Не люблять одноманітності та монотонності.
Телець (21 квітня -21 травня)
Прагне до матеріального забезпечення і творчого самовираження. Тельці - прекрасні актори і музиканти, методичних та терплячі бізнесмени. Колеги їх поважають і цінують. Представники цього знаку відмінно справляються з розрахунками. Часто віддають перевагу сільськогосподарської професії.
 Близнюки (22 травня -21 червня)
Люблять поєднання інтелекту та швидкості реакції. Чудові кравці, дантисти і ювеліри. Схильні до мистецтва, поезії і мовам. Успішно працюють у сфері торгівлі. Не виносять критики. Близнюки винахідливі, а також фонтанують ідеями.
Рак (22 червня - 22 липня)
Чудові кулінари, декоратори, дизайнери інтер'єрів, а так само педагоги. Їм подобається працювати з дітьми. Працьовиті й акуратні. Раки володіють творчим підходом до роботи. Найчастіше обирають ту роботу, яка приносить задоволення і радість.
Лев (23 липня -. 23 серпня)
Знак, який жадає поклоніння і любові. Заради цього Леви готові неймовірно багато працювати. Обожнюють театр. Все, що роблять люди даного знаку, просякнуте творчістю й оригінальністю. Їм підходить організаторська і суспільна діяльність.
Діва (24 серпня - 23 вересня)
Пунктуальні, завжди тверезо мислять. Воліють редакторську та дослідницьку роботу. Уважні, добрі доктора, фармацевти, вчителі. Діви дуже відповідальні. Володіють критичним складом розуму, акуратністю, точністю, а так само сумлінністю.
Терези (24 вересня - 23 жовтня)
 Відмінні адвокати, дипломати, церковники. Прагнуть до гармонії та світу. Серед Терезів багато художників, артистів. Як правило, віддають перевагу праву. Легко ладнають з людьми, але при цьому не допускають нервозності й бруду.
 Скорпіон (24 жовтня - 22 листопада)
Люди даного знаку Зодіаку люблять роботу, яка вимагає складності, багато уяви, сил, волі і мужності. Тонкі психологи і відмінні хірурги. Часто працюють в технічних, фізичних, хімічних лабораторіях. Успішні спортсмени. Наполегливі і працелюбні.
Стрілець (23 листопада - 21 грудня)
Інтелігентні, врівноважені, глибокі люди. Прекрасні мислителі і філософи. Вибирають професію ветеринара, церковника, лектора. Стрільці волелюбні. Обожнюють подорожувати і часто міняти місце проживання.
Козерог (22 грудня - 20 січня)
Представники цього знаку ґрунтовні й завзяті у житті. Чітко рухаються до поставленої мети. Козероги - старанні й акуратні бізнесмени, ремісники, архітектори, а також інженери. Мають схильність до фінансової сфери діяльності. Успішні, скрупульозні і безкомпромісні.
 Водолій (21 січня -19 лютого)
Люди - генії. Їм підвладна будь-яка професія. Вони наділені артистичним талантом, гарним смаком, магнетичним тяжінням. У роботі уникають монотонності і рутини. Щасливі в політичній, науковій і громадській діяльності.
Риби (20 лютого - 20 березня)
Практичні і цілеспрямовані, артистичні, містичні й мрійливі. Більшість людей цього знаку Зодіаку належать мистецтву. Мають дивну інтуїцію, життєве розумінням. Прекрасні громадські діячі, викладачі, психіатри, лікарі.

Поради психологів та профконсультантів щодо вибору професії.

1. Ознайомтеся з інформацією про світ професій і визначте сферу діяльності, яка вас цікавить.
 2. Вивчіть самого себе, складіть уявлення про свої інтереси, здібності, нахили.
 3. З′ясуйте, чи не маєте ви медичних протипоказань до обраної професії.
4. Зустріньтеся із представниками цієї професії та довідайтесь, у якому навчальному закладі можна одержати відповідну кваліфікацію.
 5. З′ясуйте у спеціаліста центру зайнятості, чи популярна обрана вами професія на ринку праці.
6. Використайте при виборі професії формулу: «Хочу – можу - треба». «Хочу» - це те, що вас приваблює у професії; «можу» - ваші здібності, потенціал,стан здоров′я, потрібні для обраної професії; «треба» - попит на ринку праці.
7. Проаналізуйте отримані відповіді. Якщо тричі повторюється одна професія- вибір зроблено правильно.
Плануючи свою професійну кар'єру, корисно відповісти на наступні питання:
1. Від яких своїх умінь і здібностей Ви отримуєте найбільше задоволення?
 2. Які Ваші основні інтереси і улюблене проведення часу?
3. Які навчальні предмети у Вас улюблені?
 4. Чим би Ви хотіли займатися кожен день по 8 годин на день з року в рік?
 5. Про яку роботу Ви мрієте?
6. Яким Ви уявляєте своє заняття через 10 років?
 7. Яка робота була б для Вас ідеальною? Опишіть її якомога докладніше. Уявіть себе на цій роботі, з ким Ви працюєте, як проводите час?
 8. Які Ваші критерії вибору професії? (Обов'язкові та бажані)
9. Які Ваші сильні сторони і навички найбільше дозволяють Вам вважати себе гідною для роботи, яка Вам здається ідеальною?
10. Які прогалини у своїх знаннях і уміннях Вам необхідно ліквідувати, щоб отримати ідеальну для роботу?
 11. Якщо робота, ідеальна для Вас недосяжна в даний час, то яку роботу Ви могли б виконувати, щоб просуватися в обраному напрямку?
12. З ким можна порадитися, щоб отримати корисну для планування кар'єри інформацію?
 13. І, нарешті, запишіть Ваші найближчі і довгострокові цілі в області кар'єри і дійте!
Після відповіді на поставлені запитання потрібно зіставити свої бажання із реальними можливостями і потребами на сучасному ринку праці. Наприклад у майбутньому Ви себе бачите дантистом. Робота, як то кажуть "не вагони розвантажувати" і за неї гарно платять. Та чи замислювалися Ви при цьому над тим, чи зможуть Ваші руки працювати як руки ювеліра і чи зможете Ви відстояти у конкурентів своє місце у світі стоматологічних послуг?
         Отже, потрібно чітко усвідомлювати, що умова оптимального вибору професії знаходиться у центрі перехрестя 3-х складових:
Хочу - Ваші прагнення (бажання, інтереси, схильності, ідеали).
Можу - Ваші можливості (стан здоров'я, здібності, рівень знань, характер, темперамент).
Треба - потреби суспільства в кадрах, і усвідомлення необхідності затратити певні зусилля для досягнення життєво важливих цілей.
Намагайтись уникнути помилок при віборі професії, бо тільки тоді чекає успіх!

Поради батькам, щодо вибору майбутньої професії їхньої дитини.

1. Не намагайтеся нав’язати дитині те, чого ви колись хотіли, але не досягли. Якщо ви все життя хотіли бути стюардесою, а стали бухгалтером, це не означає, що втілювати вашу мрію в життя має ваша дитина. Пам’ятайте, що вона має власні пла­ни й мрії, з якими слід рахуватися. Не варто також змушува­ти нащадків іти вашою стежкою, навіть якщо у вашій родині всі до сьомого коліна були вчителями або лікарями.
2. Не тисніть на дитину, якщо вважаєте вибір її майбутньої про­фесії невдалим. Ліпше допоможіть їй розібратися, чи справді вона розуміє позитивні й негативні боки того, що робитиме в майбутньому. Адже нерідко, обираючи професію, дитина керується стереотипами, прикладами кумирів тощо.
3. Якщо ваша дитина й досі не вирішила, ким хоче бути, до­поможіть їй виявити, до чого в неї найбільше лежить душа: «гуманітарій» вона чи «технар», творча особистість чи праг­матик. Не можете визначити самотужки — скористайтеся по­слугами психолога або спеціаліста з профорієнтації при цен­трах зайнятості.
4. Не бійтеся, якщо вибір вашої дитини випаде на непрестижну, непопулярну чи неінтелігентну професію. Якщо, наприклад, ваш син марить автомобілями, то, можливо, краще дозволити йому здобути фах автослюсаря чи автомеханіка. Адже коли людина займається улюбленою справою, вона завжди досягає успіху. І цілком імовірно, що в майбутньому ваш син стане власником автосалону і буде безмежно вдячний вам за те, що ви не зробили його юристом, може й непоганим, але байду­жим до своєї роботи.
5. Пам’ятайте, що обирати майбутню професію потрібно не під час подання документів у ВНЗ і навіть не протягом остан­нього шкільного року. Починати треба ще із 7-8 класів. Тоді до закінчення школи дитина вже точно визначиться, ким хоче стати.
 6.   Не квапте дитину, якщо вона не знає, ким хоче бути. Просто до­поможіть їй виявити, до чого в неї найбільше лежить душа.


Рекомендації  вчителям  для  роботи
з   учнями середнього  шкільного  віку.

  1. Слід пам’ятати, що лише в умовах творчого підходу можливий розвиток здібностей дитини. Будьте захопленими своєю справою, не бійтеся виявляти свої здібності не пов’язані з професійною діяльністю. Намагайтеся підтримувати неординарність і творчість своїх вихованців.
2. Враховуйте в педагогічній діяльності вікові психологічні особливості розвитку пізнавальної та інтелектуальної сфери:
· у цьому віці логічна пам’ять, а також довільна і опосередкована є провідними. Слід стимулювати розвиток логічної пам’яті. Для дітей запам’ятовувати- означає мислити, встановлювати логічні зв’язки в рамках матеріалу. Дітям необхідно давати завдання, які потребують створення плану усного чи письмового тексту.
· у роботі враховувати те, що мислення та мовлення взаємопов’язані й розвиток одного впливає на розвиток іншого.
3.Виявлення здібностей має відбуватися обов’язково і не пізніше 6-7 класу.
4. Пам’ятайте, що лише в навчальній діяльності формуються здібності. Це відбувається за рахунок засвоєння понять, уміння ними оперувати, розвитку логічного та абстрактного мислення.


Рекомендації для роботи з дітьми
старшого шкільного віку


1. Необхідно стимулювати процес становлення практичних умінь та навичок для вдосконалення професійних здібностей.
2.Слід надавати учням можливість працювати в таких сферах діяльності, де вони можуть виявити себе з кращого боку, реалізувати свій потенціал.
3. Враховувати в педагогічній діяльності психологічні особливості розвитку пізнавальної та інтелектуальної сфери.
· У цьому віці думка остаточно поєднується зі словом. Слід стимулювати становлення мислення за допомогою риторичних вправ на формування вміння планувати, писати самостійні роботи та виступати перед аудиторією, відповідати на запитання. Надзвичайно велике значення мають різні форми письмового викладу. Використовувати таку форму роботи не лише на заняттях з мови і літератури, а й на заняттях з таких предметів, як історія, географія, біологія, іноземна мова.
· Необхідно навчити учнів самостійно знаходити визначення понять та оперувати ними. Для формування таких умінь слід враховувати індивідуальні особливості кожного учня, давати їм матеріал, який потребує додаткового самостійного опрацювання. На заняттях працювати над визначенням понять, а не давати їх у готовому вигляді.
 · Сприяти формуванню внутрішнього плану дій за допомогою спеціальних вправ. Наприклад, під час розв’язування задачі спочатку створювати план дій, а потім практично їх розв’язувати.
 · Сприяти розвитку таких показників творчого мислення, як гнучкість, швидкість, точність, оригінальність.
Давати учням завдання, які потребують використання перелічених показників. Швидкість – здатність висловлювати максимальну кількість ідей. Гнучкість – здатність висловлювати різноманітні ідеї. Оригінальність – здатність генерувати нові, нестандартні ідеї. Точність – здатність удосконалювати чи надавати завершеного вигляду своїм ідеям.   Наприклад:
Природничі науки. Назвати максимальну кількість предметів, які працюють на електриці, або розповісти про всі можливі варіанти використання води.
Мова. Описати сферу життя уявної істоти.
Математика. Назвати предмети, які існують парами, розповісти про можливі варіанти класифікації таких предметів.
Музика. Показати, наскільки по-різному може звучати певний музичний інструмент.
Художня творчість. Намалювати фантастичну тварину, виготовити один і той самий предмет з різного матеріалу.  


Алгоритм професійного самовизначення




Крок 1
Подумай, що тебе цікавить у житті, до чого ти прагнеш, чим тобі подобається займатися, що б ти хотів робити, які професії тобі подобаються, які умови праці тебе приваблюють, що ти хотів би отримувати від своєї майбутньої професії? Давши відповідь на ці питання, ти зробиш перший крок до правильного, свідомого вибору професії.
Крок 2
Якщо ти не можеш визначити професії, які тобі подобаються, тоді уважно вивчи класифікацію професій за предметом, метою, знаряддями і умовами праці.
Крок 3
Визнач свій професійний тип та відповідне професійне середовище, яке тобі підходить найкраще, та узгодь його з професіями, які ти визначив для себе в попередньому кроці.
Крок 4
Вивчи свої професійні інтереси і нахили, мотиви вибору професії, скориставшись методиками Карта інтересівДДОПДОМотиви вибору професії і співстав їх з професіями, які тобою були визначені в попередніх кроках. Якщо там були професії, які не співпали з твоїми інтересами і нахилами, то викресли їх зі свого списку, залишивши тільки ті, які потрібно поглиблено вивчити.
Крок 5
Вивчи детально описи відібраних професій; поговори, якщо є можливість, з представниками цих професій та з’ясуй, в чому зміст їхньої праці, чим вони їм подобаються. Познайомся з характером і умовами їх праці, поцікався, де вони отримували цю професію і які реальні можливості працевлаштування за ними. Спробуй, випробувати себе в цих професіях, хоча би в змодельованих професійних ситуаціях.
Крок 6
Склади перелік вимог, які висувають визначені тобою професії до людини, до її психофізіологічних і фізичних якостей та запиши. Визнач, наскільки всі записані тобою вимоги важливі – можливо, є менш важливі вимоги, які, за великим рахунком, можна і не враховувати.
Крок 7
Вивчи самого себе якомога глибше, тобто визнач свої задатки, здібності, темперамент, риси характеру, вольові якості, трудові навички (за результатами вивчення шкільних предметів та занять у гуртках, секціях тощо); визнач свій фізичний розвиток і стан здоров’я.
Крок 8
Дізнайся в міському (районному) та обласному центрах зайнятості про професії та спеціальності, які потрібні на ринку праці сьогодні та реальне працевлаштування за спеціальностями, які ти визначив для себе, та визнач бажаний рівень професійної підготовки за ними.
Крок 9
Оціни свою відповідність вимогам кожної з професій, які ти визначив і проаналізував: чи розвинені в тебе професійні якості, чи відповідають твої здібності, психологічні особливості, стан здоров’я вимогам професій, які ти хотів би обрати. Визнач, яка професія із всього списку найбільше тобі підходить за всіма пунктами вимог. Якщо вони, в основному, співпадають, або є можливість їх подальшого розвитку, тоді ти на правильному шляху. Якщо вони частково не співпадають, тоді з’ясуй, у чому причина, та розроби план самовиховання і саморозвитку необхідних для цієї професії якостей. Якщо вони, на твій погляд, повністю не співпадають, тоді тобі необхідно порадитись зі спеціалістом-психологом або професійним консультантом. Враховуючи його поради, відкоригуй подальший план своїх дій.
Крок 10
Визнач, які труднощі, перешкоди, помилки можуть виникнути при досягненні твоєї професії.
Крок 11
Визнач основні практичні кроки до успіху: у якому навчальному закладі ти можеш отримати професійну освіту, як розвивати у собі професійно важливі якості, як можна отримати практичний досвід роботи за “своєю” спеціальністю (займатись у відповідних гуртках, секціях, МАН тощо), як підвищити свою професійну майстерність та конкурентоспроможність на ринку праці.
Крок 12
Перед тим, як прийняти остаточне рішення, не забудь порадитися також із батьками, рідними, друзями, вчителями, психологом, профконсультантом та іншими дорослими, які добре знають тебе.
Зробивши остаточний вибір, розроби план самопідготовки до зустрічі з майбутньою професією, включаючи вибір навчального закладу. Не відступай перед труднощами, будь наполегливий у досягненні поставленої мети.

Бажаємо успіхів!












Комментариев нет:

Отправить комментарий